menusearch
darolsaqalain.ir

اهداف و محوریت‌های پژوهشی

(0)
(0)
اهداف و محوریت‌های پژوهشی

قال رسول الله(صلی الله علیه و آله): «الْقَلَمُ مِنَ اللَّهِ نِعْمَةٌ عَظِيمَةٌ وَ لَوْ لَا الْقَلَمُ‏ لَمْ‏ يَسْتَقِمِ‏ الْمُلْکُ وَ الدِّينُ وَ لَمْ يَکُنْ عَيْشٌ صَالِح‏»؛[1] قلم، نعمت بزرگ پروردگار است و اگر قلم نبود، سیاست و دیانتی استوار نمی‌شد و زیستن خوشی در روزگار نبود.
بیش از هزار سال است که تفکر و مکتب مطالعاتی اسلامی توانسته است پیش آهنگی خود را در مطالعات علمی نسبت به رقیبان خود حفظ نماید. این پیشتازی به یُمن کوشش های عالمان و پژوهشگرانی است که خود را وقف مجاهدت در این مسیر نمودند و یافته های خود را با آموزش به جویندگان دانش در عصر خود و با کتابت به شیفتگان حقیقت در زمان های پس از خویش، اهدا نمودند.
همواره فضای تعاملی سازنده میان پژوهش و آموزش، مسیر ترقی در مطالعات علمی را هموار نموده است. آفت این حرکت سازنده، غفلت از پژوهش و تمرکز بر امر آموزش است که در این صورت، رکود تولید علم، گریبانگیر جامعه علمی می‌شود. هرچند پژوهش در کنار آموزش، جریان کندی خواهد داشت و از حرکت نمی‌ایستد اما توجه به آموزش بر آن سایه افکنده و به ابزاری برای تحقق بهتر آموزش تبدیل می‌شود در حالی که در مطالعات علمی باید اصالت با پژوهش هدفمند باشد و آموزش بسان ابزاری برای پروراندن پژوهشگرانی نوآور و نواندیش متعهد باشد.
با توجه به همین نکته و با توکل به عنایات خداوند تبارک و تعالی، قصد داریم در فعالیت های مؤسسه دارالثقلین امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) توجه جدی به امر مهم پژوهش داشته و آموزش را مقدمه ای برای میدان دادن و تقویت پژوهشگران جوان حوزوی قرار دهیم.
پژوهشگران موظف هستند که هر ترم مقاله ای علمی را زیر نظر استاد راهنما به مؤسسه ارائه نمایند. مقالات برتر پس از طی نمودن چند مرحله ارزیابی و رتبه بندی علمی در صورت دارا بودن شرایط، ویراستاری شده و در سایت مؤسسه دارالثقلین بارگزاری می‌شوند. مقالاتی هم که ارزش علمی بالایی دارند در پژوهشنامه دارالثقلین چاپ می‌شوند.
باشد که موردتوجه حضرت حق تعالی قرار گیرد و رضایت قطب عالم امکان، حضرت بقیةالله را در پی داشته باشد.
[1] مستدرک الوسائل، ج13، ص285.