عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ایستادگی در برابر کژرویها و ناپاکیها، احیای امر به معروف و نهی از منکر، ترویج آزادی و آزادگی از مهمترین درسهای قیام کربلاست.
آیت الله محسن فقیهی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: قیام امام حسین (ع) از مهمترین حوادث تاریخی اسلام و تاریخ بشریت است، با آنکه این قیام از نظر گستره مکانی، در صحرای کربلا و در حدود 14 قرن پیش رخ داده اما از منظر عمق و عظمت، کمنظیر و حتی بینظیر است.
وی افزود: تاثیر قیام اباعبدالله الحسین (ع) آنچنان است که با گذشت صدها سال از آن واقع جانسوز، همچنان اثری شگفت بر جامعه و انسانها داشته است. ایستادگی در برابر کژرویها و ناپاکیها، احیای امر به معروف و نهی از منکر، ترویج آزادی و آزادگی از مهمترین درسهای قیام کربلاست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد:هرساله با برپایی عزای سیدالشهدا (ع) سوالهایی در ذهن جوانان نقش میبندد که از مهمترین سوالات آن است که چرا باید حادثه عاشورا را گرامی داشت؛ حادثهای که قرنها از آن گذشته و مرور زمان شاملش شده است؟
چرایی احیای حادثه عاشورا
استاد حوزه علمیه ادامه داد: هرچند بیش از هزار سال از واقعه جانسوز عاشورا گذشته است لکن باید دانست که رخدادهای تاریخی و حوادث گذشته تاثیر شگرفی بر آینده جوامع دارد. درست است که حوادث تاریخی عیناً تکرار نمیشوند اما میان رخدادها وجوه مشترک فراوانی وجود دارد.
آیت الله فقیهی افزود: امیرالمومنین (ع) در نهجالبلاغه میفرماید: استدلّ على ما لم یکن بما قد کان، فإنّ الأمور أشباه، براى امور واقع نشده به آنچه واقع شده است استدلال نما [ با مطالعۀ قضایاى تحقّق یافته، حوادث یافت نشده را پیش بینى کن] زیرا امور جهان، همانند یک دیگرند.
وی با بیان اینکه کمترین ثمره و فایده احیای عاشورا، عبرتآموزی از احوال پیشینیان و بهرهمندی از آن ماجرای عظیم برای آیندگان است، گفت: قیام کربلا نشان میدهد که همواره در طول تاریخ نبرد حق و باطل بوده و این نبرد به شکلها و صورتهای مختلف ظاهر شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام حسین(ع) در نامهای به محمدبنحنفیه، فلسفه قیام خود را این چنین معرّفی میکند:من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم میخواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم.
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه خروج علیه ظلم و فساد، قیام علیه تبعیض و فحشا، مبارزه با ظالمان و حمایت از مظلومان در بطن قیام اباعبدالله الحسین(ع) نهفته است، بیان کرد: امام حسین (ع) هدف از قیام خود را اصلاح در امت اسلامی بیان کردند لذا این درس بزرگ تنها منحصر به عاشورای سال 61هـ.ق نیست بلکه برای امروز ما نیز کارایی دارد.
شمر امروز استکبار جهانی و سردمداران کودککش رژیم غاصب صهیونیستی هستند
آیت الله فقیهی عنوان کرد: استاد شهید مطهری (ره) نیز به همین جهت فریاد میزدند که باید شمر امروز را بشناسیم، شمر امروز همان استکبار جهانی و سردمداران کودککش رژیم غاصب صهیونیستی و حکّام مرتجع عربی منطقه هستند که چشمان خود را بر روی ظلم و جنایت به مردم مظلوم فلسطین، یمن، عراق، سوریه و ... بسته و خود را حامی آزادی و دموکراسی معرّفی میکنند. عاشورا به همگان این درس را فرا میدهد که باید در برابر مستکبران ایستاد و امام خمینی(ره) معنای حقیقی این قیام در عصر حاضر بودند.
وی تصریح کرد: شور و شعور هردو لازم است، گاه در میان جوانان این پرسش مطرح است که چرا به جای عزاداری و صرف هزینههای فراوان، چهره امام حسین (ع) را با منطق و استدلال به جهانیان نشان نمیدهیم؟ با منطق گفتوگو، هم میتوان اهداف قیام امام حسین (ع) را تبیین کرد و هم اینکه هزینه مجالس عزاداری را صرف فقرا کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه داشت اولا هزینه همین طعام روضه سیدالشهداء در اختیار نیازمندان و فقرا قرار میگیرد، سفره اطعام سیدالشهدا آنقدر با برکت است که نه تنها نیازمندان بلکه عامّه مردم نیز از آن بهرهمند میشوند، بزرگداشت دهه محرم تمرینی است برای خیّرین که در دیگر ایام سال نیز با تاسّی به سنت حسنه اطعام دهه محرم، نیازمندان و فقرا را نیز از یاد نبرند. همین روضهها و تکرار چنین سنتهایی است که عامل تقویت حس انساندوستی و توجه به فقرا میشود.
استاد حوزه علمیه افزود: دوماً در تکوین شخصیت و جهتدهی به رفتار هر انسانی دو دسته عوامل موثر است: یکی عوامل معرفتی که این دسته از عوامل سبب میشود تا انسان با منطق و استدلال و گفتوگو و مطالعه و ... مطلبی را پذیرفته و از آن بهره بگیرد اما باید توجه داشت که مسائل شناختی هرچند اهمیت دارد اما به تنهایی کافی نیست.
آیت الله فقیهی تصریح کرد: بزرگترین شاهد بر این مدعا آن است که قرآن کریم در سوره نمل آیه 14 میفرماید: «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا» یعنی با آنکه کافران به الهیبودن معجزات در باطن خود ایمان و یقین داشتند اما با این حال از روی ستمکاری و رفتارهای برتریجویانه، معجزات الهی را انکار کردند. این آیه به وضوح نشان میدهد که علم و یقین اگر با تقوا همراه نباشد، راهگشا نیست. پس علاوه بر ابعاد شناختی به بعد دیگری نیازمندیم.
وی افزود: عامل دیگر در تکوین شخصیت و جهتدهی به رفتار هر انسانی عوامل غیرمعرفتی است، این عوامل به صورت کلی با نامهایی چون انگیزهها یا احساسات، عواطف، تمایلات، گرایشها و ... شناخته میشوند. این سلسله عوامل درونی و روانیاند و تاثیر آنها در شخصیت افراد کمتر از عوامل معرفتی نیست و چه بسا بیشتر هم باشد.
مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) نیازهای معرفتی افراد و عوامل انگیزشی را مورد توجه قرار میدهد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در هر حرکت و اقدامی، عوامل معرفتی و عوامل غیرمعرفتی هردو توامان اثر دارند، مراسم عزاداری سیدالشهداء علیه السلام، هم نیازهای معرفتی افراد را پاسخ داده و هم عوامل انگیزشی را مورد توجه قرار میدهد.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: سنت حسنه منبر که از دیرباز در میان جوامع شیعی وجود داشته است هم بر بعد معرفتی و افزایش آگاهی به مخاطبان توجه داشته و هم با خواندن روضه بر سویه عاطفی التفات داشته است، از این رو باید جوانان و جامعه اسلامی بدانند که هرچند برگزاری میزگردها و کنفرانسها و نگارش کتاب و مقاله و ... بسیار مفید و لازم است اما جایگزین عزاداری نیست.
آیت الله فقهیی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) نیز با آن بصیرت و بینش الهی خود فرمودند که همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، اکنون که پس از دوسال کمرنگشدن مجالس عزاداری به دلیل ویروس منحوس کرونا، شرایط برای عرض ادب به ساحت مقدس و ملکوتی سیدالشهداء فراهم است، امیدواریم که همه مومنان، شیفتگان و عاشقان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام با شرکت در مجالس عزای حسینی، بیش از پیش این شعائر دینی را تعظیم بدارند.