menusearch
darolsaqalain.ir

تقریر دروس

تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/27 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/27 موضوع: تفسیر قرآن کریم/ تفسیر سوره بقره/ آیه 194
﴿الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ﴾.
خداوند متعال می‌فرماید: ماه حرام، در برابر ماه حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شکستند، و در آن با شما جنگيدند، شما نيز حق داريد مقابله به مثل کنيد.) و تمام حرامها، (قابل) قصاص است. و (به‌طورکلی) هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدی کنيد. از خدا بپرهيزيد (و زياده‌روی ننماييد) و بدانيد خدا با پرهيزکاران است.
پنج شنبه بیست و هشتم دی ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/26 تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/26 خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «مشروعیت بیمه» بود. گفته شد که یکی از عقود توقیفی، صلح است و توانستیم عقد بیمه را با عقد صلح تطبیق دهیم. بحث دیگر این بود که آیا عقود شرعی توقیفی هستند یا اینکه محدودیتی برای آن‌ها نیست؟ یکی از آیات برای اثبات توقیفی نبودن عقود آیه ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ است. الف و لام (ال) در «العقود» چیست؟ دو احتمال در این باره وجود دارد: 1- مراد، همان عقودی است که در قرآن به آن تصریح شده است؛ دراین‌صورت «ال» در این آیه، از نوع «عهد» است 2- الف و لام «جنس» یا «استغراق» است؛ یعنی به جنس یا تمام بیع‌ها و عقدهای خود عمل کنید. چهارشنبه بیست و هفتم دی ۰۲ تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/20 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/20 موضوع: تفسیر قرآن کریم/ تفسیر سوره بقره/ آیه 193
﴿وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَيکُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ﴾.[1]
خداوند متعال می‌فرماید: و با آن‌ها پيکار کنيد! تا فتنه، (بت‌پرستی و سلب آزادی از مردم) باقی نماند و دين، مخصوص خدا گردد. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آن‌ها نشويد؛ زيرا) تعدی جز بر ستمکاران روا نيست.
پنج شنبه بیست و یکم دی ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/19 تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/19 خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «عقد بیمه» بود که آیا از دیدگاه شرعی صحیح است؟ برای تصحیح شرعی بیمه دو راه وجود دارد. یکی این است که آن را ذیل یکی از عقود شرعی پذیرفته‌شده مانند هبه، مشارکت، ضمان یا ... بدانیم. در جلسات گذشته بررسی شد که بیمه بر عقد هبه، جعاله، صلح، مضاربه یا اجاره، تطبیق نمی‌کند. بهترین عقدی که می‌تواند بیمه بر آن تطبیق داد، عقد ضمان است؛ عقد بیمه نوعی ضمان است. چهارشنبه بیستم دی ۰۲ تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/13 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/13 موضوع: تفسیر قرآن کریم/ تفسیر سوره بقره/ آیه 192
﴿وَاقْتُلُوهُمْ حَيثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيثُ أَخْرَجُوکُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يقَاتِلُوکُمْ فِيهِ فَإِنْ قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذَلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِينَ﴾.
﴿فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾.
خداوند متعال می‌فرماید: و آن‌ها را [بت‌پرستانی که از هيچ گونه جنايتی ابا ندارند] هر کجا يافتيد، به قتل برسانيد! و چون شما را (از مکه‌) بيرون کردند، آن‌ها را بيرون کنيد! فتنه (و بت‌پرستی) از کشتار هم بدتر است. با آن‌ها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نکنيد! مگر اينکه در آن جا با شما بجنگند؛ پس اگر (در آنجا) با شما پيکار کردند، آن‌ها را به قتل برسانيد! چنين است جزای کافران.
اگر خودداری کردند، خداوند آمرزنده و مهربان است.
پنج شنبه چهاردهم دی ۰۲