

تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/27
موضوع: تفسیر قرآن کریم/ تفسیر سوره بقره/ آیه 194
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/26
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «مشروعیت بیمه» بود. گفته شد که یکی از عقود توقیفی، صلح است و توانستیم عقد بیمه را با عقد صلح تطبیق دهیم. بحث دیگر این بود که آیا عقود شرعی توقیفی هستند یا اینکه محدودیتی برای آنها نیست؟ یکی از آیات برای اثبات توقیفی نبودن عقود آیه ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ است. الف و لام (ال) در «العقود» چیست؟ دو احتمال در این باره وجود دارد: 1- مراد، همان عقودی است که در قرآن به آن تصریح شده است؛ دراینصورت «ال» در این آیه، از نوع «عهد» است 2- الف و لام «جنس» یا «استغراق» است؛ یعنی به جنس یا تمام بیعها و عقدهای خود عمل کنید.
چهارشنبه ۲۷ دی ۲
تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/20
موضوع: تفسیر قرآن کریم/ تفسیر سوره بقره/ آیه 193
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/19
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «عقد بیمه» بود که آیا از دیدگاه شرعی صحیح است؟ برای تصحیح شرعی بیمه دو راه وجود دارد. یکی این است که آن را ذیل یکی از عقود شرعی پذیرفتهشده مانند هبه، مشارکت، ضمان یا ... بدانیم. در جلسات گذشته بررسی شد که بیمه بر عقد هبه، جعاله، صلح، مضاربه یا اجاره، تطبیق نمیکند. بهترین عقدی که میتواند بیمه بر آن تطبیق داد، عقد ضمان است؛ عقد بیمه نوعی ضمان است.
چهارشنبه ۲۰ دی ۲
تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/13
موضوع: تفسیر قرآن کریم/ تفسیر سوره بقره/ آیه 192