menusearch
darolsaqalain.ir

آرشیو اخبار صفحه دو

تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/13 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/13 موضوع: تفسیر قرآن کریم/ تفسیر سوره بقره/ آیه 192
﴿وَاقْتُلُوهُمْ حَيثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيثُ أَخْرَجُوکُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يقَاتِلُوکُمْ فِيهِ فَإِنْ قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذَلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِينَ﴾.
﴿فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾.
خداوند متعال می‌فرماید: و آن‌ها را [بت‌پرستانی که از هيچ گونه جنايتی ابا ندارند] هر کجا يافتيد، به قتل برسانيد! و چون شما را (از مکه‌) بيرون کردند، آن‌ها را بيرون کنيد! فتنه (و بت‌پرستی) از کشتار هم بدتر است. با آن‌ها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نکنيد! مگر اينکه در آن جا با شما بجنگند؛ پس اگر (در آنجا) با شما پيکار کردند، آن‌ها را به قتل برسانيد! چنين است جزای کافران.
اگر خودداری کردند، خداوند آمرزنده و مهربان است.
پنج شنبه چهاردهم دی ۰۲
تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/13 تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/13 موضوع: جنود عقل و جهل/ ایمان/ رئوف و رحیم
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با رئوف و رحیم بود. گفتیم که یکی از صفات پروردگار رئوف و رحیم است که در آیه شریفه می‌فرماید:﴿إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ﴾ خداوند نسبت به مردم رئوف و رحیم است. گفتیم که رئوف یک مرحله بالاتر از رحیم است. در رابطه با پیامبر(صلی الله علیه و آله) هم داریم که «وَ کَانَ‌ بِالْمُؤْمِنِينَ‌ رَؤُوفاً رَحِيماً» پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز نسبت به مؤمنین رئوف و رحیم بود. ما باید متلبس به صفات الهی بشویم.
پنج شنبه چهاردهم دی ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/12 تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/12 خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «عقد بیمه» بود که با کدام یک از عقود شرعی، منطبق است. صحبت دراین‌باره بود که آیا می‌توان عقد بیمه را داخل در ضمان قرار داد و ضمان، شامل عقد بیمه نیز می‌شود. اشکال شد که برخی از فقها «ضمانُ ما لم یجب» را جایز ندانسته‌اند؛ یعنی چیزی که هنوز به ذمّه نیامده را ضامن شوند. گاهی ضامن، ضمانت کسی را می‌کند که وامی گرفته و بدهی بر ذمّه‌اش آمده است؛ این «ضمانُ ما یجب» است؛ یعنی سبب ضمان که ذمّه است ثابت شده و ضامن، آن را ضمانت می‌کند. در ضمان مالم‌یجب هنوز چیزی بر عهده شخص نیامده که ضامن بخواهد آن را ضمانت کند. کسی می‌خواهد ازدواج کند و زن می‌گوید: تو ثروتی نداری. چگونه می‌خواهی نفقه من را بدهی؟ کسی می‌آید و ضمانت می‌کند که مرد، نفقه او را بدهد و اگر نداد، او پرداخت کند. اگر نفقه نسبت به گذشته باشد که چند ماهی از ازدواج گذشته و شوهر نفقه را نپرداخته، ضمان مایجب است اما نسبت به یک ماه آینده که هنوز نیامده ضمان مالم‌یجب است. چهارشنبه سیزدهم دی ۰۲ #برگزاری‌کرسی‌علمی‌ترویجی #برگزاری‌کرسی‌علمی‌ترویجی
#کرسی‌علمی‌ترویجی

🔰معاونت پژوهش موسسه دارالثقین امام عصر(عج) با همکاری گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) برگزار می‌کند:

📚موضوع:«تاثیر جامعه بر فقه با تاکید بر آراء امام خمینی(ره)»
🔹ارائه دهنده: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر ربانی»
🔸ناقد: «حجت الاسلام و المسلمین سعید فاقدی»
▫️دبیر علمی: «حجت الاسلام و المسلمین همت علی حسینی»

⏰ زمان: پنج شنبه 14 دی ساعت 9:30 صبح
🕌 مکان: قم، خیابان صفاییه، کوچه 25، مؤسسه دارالثقلین امام عصر(عج)
مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ۲۵، فرعی وسط، پلاک ۷۷

🔴 برای حضور طلاب مؤسسه دارالثقلین، امتیاز آن در دریافت کمک هزینه تحصیلی محاسبه می‌گردد.

@fghh_jameh_frhng
@darolsaqalain
سه شنبه دوازدهم دی ۰۲
تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/06 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/06 موضوع: تفسیر قرآن کریم/ تفسیر سوره بقره/ آیه 191
﴿وَاقْتُلُوهُمْ حَيثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيثُ أَخْرَجُوکُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يقَاتِلُوکُمْ فِيهِ فَإِنْ قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذَلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِينَ﴾.
خداوند متعال می‌فرماید: و آن‌ها را [بت‌پرستانی که از هيچ گونه جنايتی ابا ندارند] هر کجا يافتيد، به قتل برسانيد! و چون شما را (از مکه‌) بيرون کردند، آن‌ها را بيرون کنيد! فتنه (و بت‌پرستی) از کشتار هم بدتر است. با آن‌ها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نکنيد! مگر اينکه در آن جا با شما بجنگند؛ پس اگر (در آنجا) با شما پيکار کردند، آن‌ها را به قتل برسانيد! چنين است جزای کافران.
پنج شنبه هفتم دی ۰۲