menusearch
darolsaqalain.ir

چهار

تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/22 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/22 موضوع: تفسیر قرآن کریم /تفسیر سوره بقره /آیه 190
﴿وَ قاتِلُوا في‌ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ﴾
صحبت در تفسیر آیه صد و نود سوره مبارک بقره است. در این آیه به ما دستور می‌دهد که ﴿وَ قاتِلُوا﴾ مقاتله کنید. یک بحث در مورد این است که منظور از این آیه جهاد ابتدایی است یا دفاع. اینجا فعلا در مقام دفاع بحث می‌شود؛ یعنی دشمنان به ما حمله کرده‌اند و ما وظیفه داریم که از خود دفاع کنیم ﴿وَ قاتِلُوا في‌ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَکُمْ﴾ با کسانی که با شما می‌جنگند، بجنگید.
پنج شنبه بیست و سوم آذر ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/21 تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/21 خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «عقد بیمه» بود که با کدام یک از عقود شرعی، تطبیق می‌کند. بحث امروز، درباره تطبیق عقد بیمه بر عقد ضمان است. چهارشنبه بیست و دوم آذر ۰۲ تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/19 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/19 بحث ما در علم فقه درباره حکم تکلیفی و وضعی نجش است. در جلسات گذشته بررسی شد که حکم تکلیفی نجش، حرمت است. نجش به دو معنا و مصداق وجود داشت که چون ملازمه با عناوین حرامی مانند دروغ، فریب، اضرار به غیر، اغراء به جهل و ... دارد، حرام است. این دو نوع به این صورت بود که یا به‌دروغ خود را مشتری معرفی می‌کند و قیمت بالایی پیشنهاد می‌دهد یا اینکه کالا را توصیف می‌کند اما آنچه می‌گوید، دروغ است. دوشنبه بیستم آذر ۰۲ تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/18 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/18 خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در علم فقه درباره حرمت نجش بود. بیان شد که نجش دو مصداق دارد:
شخصی که خریدار واقعی نیست بگوید من این کالا را به قیمت بالاتری می‌خرم تا مشتری واقعی ترغیب به خرید بالاتر شود. این نوع از نجش چون ملازمه با عناوین محرّم دارد، حرام است؛ زیرا دروغ می‌گوید و مشتری واقعی نیست، همچنین مصداق اغراء به جهل، اضرار به غیر و خدعه می‌شود.
شخصی کالا را مدح می‌کند تا مشتری ترغیب شود و آن کالا را بخرد.
درباره حکم نوع اول، تقریبا اجماع وجود داشت و ادله عقلی و نقلی نیز بر حرمتش وجود داشت اما در نوع دوم، برخی آن را جایز دانسته‌اند؛ زیرا مقداری مبالغه در آن وجود دارد.
یکشنبه نوزدهم آذر ۰۲
تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/15 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/15 موضوع: تفسیر قرآن کریم /تفسیر سوره بقره /آیه 189
﴿يَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقی وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴾
صحبت در تفسیر آیه صد و هشتاد و نهم سوره مبارک بقره است. مردم از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سؤال می‌کنند که هلال ماه چیست و داستان این هلال ماه که می‌بینیم چیست؟ در اینجا سؤال مطلق است؛ یعنی ماه چه فوایدی دارد یا اینکه حقیقت و ماهیت ماه چیست.
اهلة جمع هلال است، به هلال، قمر و بدر گفته می‌شود و اسم‌های گوناگون دارد.
پنج شنبه شانزدهم آذر ۰۲