menusearch
darolsaqalain.ir

آرشیو اخبار صفحه سه

تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/06 تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/06 موضوع: جنود عقل و جهل/رئوف و رحیم/
بحث در مورد رئوف و رحیم است. یکی از صفات پروردگار رئوف و رحیم است که در آیه شریفه می‌فرماید:﴿إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ﴾ خداوند نسبت به مردم رحیم و مهربان است. در رابطه با پیامبر(صلی الله علیه و آله) هم داریم که «وَ کَانَ‌ بِالْمُؤْمِنِينَ‌ رَؤُوفاً رَحِيماً». ما باید متلبس به صفات الهی بشویم. ما نیز باید صفات باری تعالی که صفات جمال خداوند است را پیدا بکنیم. یعنی شما هم باید در زندگی خود رئوف باشی. هر انسانی باید سعی بکند که این صفات را داشته باشد و در زندگی خود رئوف و رحیم باشد و نسبت به زن و بچّه، پدر و مادر، همسایه و نسبت به همه مردم رئوف و رحیم باشد. مردم باید این صفت را در ما ببینند. مردم که به چهره شما نگاه می‌کنند از چهره شما متوجه بشوند که شما شخصی رئوف و رحیم هستی.این یک صفتی است که مطلوب شارع مقدس است و ما باید این صفت را داشته باشیم.
پنج شنبه هفتم دی ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/05 تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/10/05 خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «عقد بیمه» بود که با کدام یک از عقود شرعی، منطبق است. یکی از مباحثی که بررسی شد این بود که آیا عقد بیمه بر عقد ضمان قابل تطبیق است؟ گفته شد که گاهی ضمان به معنای «ما في الذمه» است؛ یعنی باید چیزی بر ذمه انسان باشد و دیگری آن را ضمانت کند، مانند اینکه وامی می‌گیرید که بازپرداخت آن بر ذمه شماست و دیگری بازپرداخت را ضمانت می‌کند. برخی از فقها ضمان را منحصر در «ما في الذمه» دانسته‌اند اما برخی از فقها در دیدگاه درستی که ما نیز آن را می‌پذیریم، ضمان را منحصر در «ما في الذمه» نمی‌دانند بلکه معتقدند که می‌توان اعیان خارجی را نیز ضمانت نمود. مرحوم محقق نیز در شرایع این دیدگاه را پذیرفته است. چهارشنبه ششم دی ۰۲ ✅ حضور مؤسسه دارالثقلین امام عصر (عج) در دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ✅ حضور مؤسسه دارالثقلین امام عصر (عج) در دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ✅ حضور مؤسسه دارالثقلین امام عصر (عج) در دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقهی| مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
زمان: از پنج شنبه ۲۳ آذر، به مدت هفت روز، ساعت ۱۴ الی ۲۰
چهارشنبه بیست و نهم آذر ۰۲
برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (ویژه آقایان) برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (ویژه آقایان) برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (ویژه آقایان)

▪️با سخنرانی: حجت الاسلام و المسلمین نجف زاده(دام عزه)
▪️مداحان: حاج حسن مالکی و حاج حسن باقری و حاج رضا ساعدی
▪️زمان: روز پنج شنبه ۳۰ جمادی الاولی(۲۳ آذر) به مدت ۳ شب ساعت ۱۸:۳۰
▪️مکان: خیابان صفاییه کوچه ۲۵
پنج شنبه بیست و سوم آذر ۰۲
تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/22 تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/22 موضوع: جنود عقل و جهل/توکّل/موارد توکّل در قرآن کریم
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با توکّل بر خدا بود که ما باید در تمام امور بر خدا توکل کنیم. گفتیم که در قرآن مجید در موارد متعددی بحث توکل بر خدا مطرح شده است که در جلسه قبل به چند مورد اشاره کردیم.
پنج شنبه بیست و سوم آذر ۰۲