darolsaqalain.ir
دسته بندی
یازده
تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/03
موضوع: جنود عقل و جهل/ایمان/توکّل برخدا/مراتب توکّل
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با مراتب توکّل بود. توکّل بر خداوند جزو دستورات الهی است.
پنج شنبه چهارم آبان ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/02
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره مشروعیت «بیمه» بود. برخی از فقها درباره مشروعیت بیمه گفتند که عقد تأمین یا همان بیمه، هبه معوضه است. بیمهگر (مستأمن) مبلغی را به بیمهگذار هبه میکند و بیمهگذار، ضامن خسارت میشود.
چهارشنبه سوم آبان ۰۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/01
خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معاونة الظالمین في المباحات» بود. گفته شد که «معاونة الظالمین في الظلم حرام قطعاً». معاونت ظالم در محرمات نیز حرام است. معاونت ظالم در مباحات،
دو قسم دارد: 1- عنوان اعوان ظلمه صدق میکند، مثلا برای سلطان تجارت میکند که تجارت فینفسه مباح است اما عرف او را از اعوان ظلمه میداند. این قسم نیز حرام است.
2- معاونتی که عنوان اعوان ظلمه بر آن صدق نکند. محل اختلاف علما همین قسم است. مثل نانوایی که به همه مردم نان میفروشد و ظالم نیز مانند دیگران از او نان میخرد. عرف به این نانوا، اعوان ظلمه نمیگویند. مرحوم صاحب حدائق معتقد است که چنین معاونتی نیز حرام است. قصاب نباید به ظالم گوشت بفروشد، بنّا نباید برای او بنایی کند. سایر فقها معتقدند که اگر عنوان اعوان ظلمه صدق نمیکند، حرام نیست.
سه شنبه دوم آبان ۰۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/30
خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معاونة الظالمین » بود که یکی از محرمات الهی، کمک به ظلم است. کمک به ظلم در ظلم ارتکابی، صددرصد حرام است و بحثی در آن نیست. بحث دوم ما کمک به ظالم در کارهای حرام بود (اعانة الظالم في المحرمات)؛ ظالم به دیگری ظلم نمیکند اما شراب مینوشد یا قماربازی میکند. این صورت نیز بنا بر حرمت اعانه اثم، حرام است. در قسم سوم بودیم که دو مطلب دراینباره وجود دارد. اعانة الظالم في المباحات مثلا نانوا یا قصاب است و ظالم مشتری او است. دراین فرض دو قسم وجود دارد:
دوشنبه یکم آبان ۰۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/29
خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معاونة الظالمین في المباحات» بود که کمک به ظالم در ظلم و محرمات، بهیقین حرام است اما صحبت درباره این بود که آیا معاونت ظالم در مباحاتی مانند خیاطی، ساخت مسجد و ... نیز حرام است؟ صاحب حدائق رحمهالله معتقد است که کمک به ظالم در مباحات نیز حرام است. یکی از روایاتی که به آن استدلال کرده و سند آن صحیح است این روایت بود که در جلسه گذشته خواندیم:
یکشنبه سی ام مهر ۰۲
قبلی
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
بعدی
تاثیر جامعه بر فقه با تاکید بر آراء امام خمینی(ره)
واکاوی حکم فقهی رقص
گالری تصاویر
برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت هادی(علیه السلام)
دوشنبه بیست و پنجم دی ۰۲
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
ویدئوها
پیام تسلیت آیت الله محسن فقیهی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی
شنبه سیزدهم دی ۹۹
مشاهده ویدئوهای بیشتر