menusearch
darolsaqalain.ir

آرشیو اخبار صفحه نه

تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/14 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/14 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «اعانة الظالمین في المباحات» بود. گفتیم که اکثر فقها جز مرحوم صاحب حدائق معتقدند که کمک به ظالم اگر مصداق اعوان ظلمه نباشد، اشکالی ندارد. دوشنبه پانزدهم آبان ۰۲ تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/13 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/13 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معاونة الظالمین في المباحات» بود که مرحوم صاحب حدائق معتقد است کمک به ظالم در مباحات نیز حرام است و رویاتی را که ایشان به آن‌ها استدلال کرده بود را بررسی کردیم اما دیدگاه اکثر فقها این است که در مباحات اگر عنوان اعوان ظلمه صدق کند یا باعث تقویت ظالم شود، حرام است؛ مثلا کمک به ساخت مسجد برای ظالم باعث می‌شود که شهرتی بیابد و مردم از او تعریف کنند که درنتیجه نفوذ بیشتری بیابد. فقها میان روایاتی که توصیه می‌کنند که به مسلمان کمک کنید و روایاتی که از کمک به ظالم نهی می‌کنند، این‌گونه جمع کرده‌اند که کمک باید در جایی باشد که تقویت ظالم نباشد. یکشنبه چهاردهم آبان ۰۲ تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/10 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/10 موضوع: تفسیر قرآن کریم /تفسیر سوره بقره /آیه 185
﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي‌ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَريضاً أَوْ عَلي‌ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُريدُ اللَّهُ بِکُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلی‌ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ﴾
صحبت در تفسیر آیه صد و هشتاد و پنجم سوره مبارک بقره است. در آیات قبل داشتیم که ﴿أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ﴾ در این آیه برای توضیح ﴿أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ﴾ می‌فرماید: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ﴾ که در ماه مبارک رمضان قرآن نازل شده و این قرآن ﴿هُدیً لِلنَّاسِ﴾ و هدایت کننده مردم است. ﴿وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي‌ وَ الْفُرْقانِ﴾ در این قرآن دلایل عقلی وجود دارد که هدایت همراه با آن دلایل عقلی است. گفته شده ﴿بَيِّناتٍ﴾ دلایل عقلی است که باعث هدایت انسان می‌شود. ﴿وَ الْفُرْقانِ﴾ این قرآن هم هدایت می‌کند و هم دلایل عقلی دارد و هم فاصل بین حق و باطل است؛ یعنی حق و باطل را از هم جدا می‌کند.
پنج شنبه یازدهم آبان ۰۲
تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/10 تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/10 موضوع: جنود عقل و جهل/ایمان/توکّل برخدا/معنای توکّل
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با معنای توکّل بود. یکی از صفات حمیده‌ای که برای انسان لازم است توکّل بر خداوند است. اما مهم این است که ما معنای توکّل را بفهمیم. مباحثی در مورد معنای توکّل در جلسه قبل بیان شد.
پنج شنبه یازدهم آبان ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/09 تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/09 خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره مشروعیت «بیمه» بود که آیا عقد بیمه را می‌توان بر عقد هبه معوّضه تطبیق نمود؟ برای فهم مطلب گفته شد: گاهی مالی که پرداخت می‌شود، در برابر تعهد به خسارت است. شما که ماشین دارید به شرکت بیمه می‌روید و مبلغی را می‌پردازید دربرابر تعهد آن شرکت به اینکه اگر خسارتی به ماشین شما وارد شد، خسارت‌وارده را پرداخت کند. ممکن است در طول سال که مدت قرارداد است، خسارتی بر شما وارد نشود و ممکن است اتفاقی بیفتد و خسارتی وارد شود، شرکت تعهّد می‌دهد که اگر خسارتی وارد شد، آن را بپردازد؛‌ پس پول شما دربرابر تعهّد است و شرکت اجیر در پرداخت خسارت است. آیا این عقد، هبه معوضه است. صورت دیگر قابل تصویر این است که گفته شود: من این پول را به شما می‌دهم دربرابر محافظت شما از این ماشین؛ ‌مانند اینکه کسی را اجیر کنید که از مالتان محافظت کند و اگر حفظ نشد، ضامن است. در صورت اول، شرکت، اجیر بر تعهّد است و در صورت دوم، اجیر بر محافظت است. چهارشنبه دهم آبان ۰۲