

تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/19
بحث ما در علم فقه درباره حکم تکلیفی و وضعی نجش است. در جلسات گذشته بررسی شد که حکم تکلیفی نجش، حرمت است. نجش به دو معنا و مصداق وجود داشت که چون ملازمه با عناوین حرامی مانند دروغ، فریب، اضرار به غیر، اغراء به جهل و ... دارد، حرام است. این دو نوع به این صورت بود که یا بهدروغ خود را مشتری معرفی میکند و قیمت بالایی پیشنهاد میدهد یا اینکه کالا را توصیف میکند اما آنچه میگوید، دروغ است.
دوشنبه ۲۰ آذر ۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/18
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در علم فقه درباره حرمت نجش بود. بیان شد که نجش دو مصداق دارد:
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/13
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در علم فقه درباره حکم تکلیفی نجش بود که آیا نجش، حرام است یا مکروه؟ دیدگاه حرمت را در جلسات گذشته بیان کردیم و دلایل عقلی و نقلی آن را بررسی کردیم. روایاتی مانند «أَنَّهُ نَهَى صلی الله علیه وآله عَنِ النجش»؛ «لَا تَنَاجَشُوا وَ لَا تَدَابَرُوا» و «الناجش وَ الْمَنْجُوشُ مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله» بیان شد. دلیل عقل نیز وجود دارد که عقل حکم به قبح آن میکند. اجماع یا شهرت نیز بر این حکم میکند که نجش، حرام است.
سه شنبه ۱۴ آذر ۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/12
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در علم فقه درباره حرمت نجش بود. 
دوشنبه ۱۳ آذر ۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/11
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در علم فقه درباره حرمت نجش بود. ادله این حرمت از روایات و اجماع بیان شد. 
يكشنبه ۱۲ آذر ۲