

تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/09/14
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «بیمه» بود که آیا عقد صلح منطبق بر بیمه هست؟ سخن مرحوم سید کاظم یزدی را بیان کردیم.
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/30
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «بیمه» بود عقد بیمه بر کدام یک از عقود شرعیه تطبیق میکند؟ بحث در جلسه گذشته درباره این بود که آیا بیمه بر عقد صلح تطبیق دارد یا نه؟
چهارشنبه ۱ آذر ۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/23
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «بیمه» بود که آیا بر عقود شرعیه توقیفیه تطبیق میکند؟ یکی از عقودی که از آن بحث کردیم، عقد مضاربه بود. در جلسه گذشته، تعریف عقد مضاربه را بیان کردیم: مضاربه آن است که مالی را به عامل میدهند تا با آن کار کند و میزان معینی از سود (مثلا یک سوم) را دریافت کنند. با این تعریف از مضاربه آیا عقد بیمه را میتوان تطبیق بر مضاربه نمود؟
چهارشنبه ۲۴ آبان ۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/16
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «بیمه» بود که قرارداد بیمه با کدام یک از عقود شرعی، مطابقت دارد. یکی از این عقود، عقد جعاله است. شهید اول رحمهالله درباره عقد جعاله میگوید: جعاله، صیغهای است که نتیجه آن بهدست آوردن منفعتی دربرابر عوضی است؛ درحالیکه علم به منفعت و عوض در آن شرط نیست.
چهارشنبه ۱۷ آبان ۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/08/09
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره مشروعیت «بیمه» بود که آیا عقد بیمه را میتوان بر عقد هبه معوّضه تطبیق نمود؟ برای فهم مطلب گفته شد: گاهی مالی که پرداخت میشود، در برابر تعهد به خسارت است. شما که ماشین دارید به شرکت بیمه میروید و مبلغی را میپردازید دربرابر تعهد آن شرکت به اینکه اگر خسارتی به ماشین شما وارد شد، خسارتوارده را پرداخت کند. ممکن است در طول سال که مدت قرارداد است، خسارتی بر شما وارد نشود و ممکن است اتفاقی بیفتد و خسارتی وارد شود، شرکت تعهّد میدهد که اگر خسارتی وارد شد، آن را بپردازد؛ پس پول شما دربرابر تعهّد است و شرکت اجیر در پرداخت خسارت است. آیا این عقد، هبه معوضه است. صورت دیگر قابل تصویر این است که گفته شود: من این پول را به شما میدهم دربرابر محافظت شما از این ماشین؛ مانند اینکه کسی را اجیر کنید که از مالتان محافظت کند و اگر حفظ نشد، ضامن است. در صورت اول، شرکت، اجیر بر تعهّد است و در صورت دوم، اجیر بر محافظت است.
چهارشنبه ۱۰ آبان ۲