darolsaqalain.ir
دسته بندی
سیزده
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/22
خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معونة الظالمین» بود که به ادله اربعه حرام است. این را همه قبول دارند و بحثی ندارد. مسأله دیگری که بیان کردیم این بود که «معونة الظالمین» از گناهان کبیره است یا گناهان صغیره؟ یا گاهی صغیره و گاهی کبیره است؟ گاهی معاونت از مقدمات بعید و دور عمل است و گاهی از مقدمات قریب و نزدیک است. ظلم نیز متفاوت است؛ گاهی ظلم آشکار و بزرگی است اما گاهی ظلم کمی است. در ادارهای کارمند میتواند کار مراجعهکننده را انجام دهد اما به او میگوید که فردا بیاید. این کار مرتبهای از ظلم است اما اگر به او بگوید که شش ماه دیگر بیا، گناه بزرگتری است. از روایات استفاده میشود که معاونت بر ظلم از گناهان کبیره است.
شنبه بیست و دوم مهر ۰۲
تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/19
موضوع: تفسیر قرآن کریم /تفسیر سوره بقره /آیه 183
﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَيْکُمُ الصِّيامُ کَما کُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ﴾
صحبت در تفسیر آیه صد و هشتاد و سوم سوره مبارک بقره است. در قرآن گاهی خطاب با ﴿يا أَيُّهَا النّاس﴾ است و گاهی با ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا﴾ و گاهی از تعبیرات دیگری جهت خطاب قرار دادن، استفاده میکند.
پنج شنبه بیستم مهر ۰۲
تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/19
موضوع: جنود عقل و جهل/ایمان/توکّل برخدا
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با توکّل بود. یکی از چیزهایی که در علم اخلاق مهم است مسأله توکّل است و سفارش شده است که توکّل داشته باشید، اما ابتدا باید معنای توکّل را فهمید، چگونه باید به خدا توکّل کنیم؟ توکّل چه درجات و مراتبی دارد؟
پنج شنبه بیستم مهر ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/18
خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در روزهای سهشنبه با محوریت فقه معاصر درباره «بیمه» است که آیا بیمه جایز است یا خیر؟ پیشاز ورود به بحث نیاز است که بدانیم نمونههایی در احکام اسلام وجود دارد که شبیه به بیمه است.
چهارشنبه نوزدهم مهر ۰۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/17
خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معونة الظالمین» بود. کمک به ظالم، مراحلی دارد؛ برخی از موارد آن بهیقین حرام است، برخی مراتب بهیقین جایز است و برخی از مراتب مشکوک است. بحث ما درباره برداشت حکم مسأله از ادله اربعه بود که در دلیل عقل گفتیم: عقل همانگونه که بر قبح ظلم حکم میکند (الظلم قبیح ذاتاً) بر قبح ذاتی معاونت بر ظلم نیز حکم میکند. هنگامی که ارتکاب کاری قبیح است، کمک به ارتکاب آن نیز قبیح است؛ الظلم قبیح والمعاونة علیه قبیحة.
سه شنبه هجدهم مهر ۰۲
قبلی
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
بعدی
تاثیر جامعه بر فقه با تاکید بر آراء امام خمینی(ره)
واکاوی حکم فقهی رقص
گالری تصاویر
برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت صادق(علیه السلام)
شنبه پانزدهم اردیبهشت ۰۳
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
ویدئوها
پیام تسلیت آیت الله محسن فقیهی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی
شنبه سیزدهم دی ۹۹
مشاهده ویدئوهای بیشتر