menusearch
darolsaqalain.ir

شانزده

تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/05 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/05 موضوع: تفسیر قرآن کریم /تفسیر سوره بقره /آیه 182


﴿فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ﴾

صحبت در تفسیر آیه صد و هشتاد و دوم سوره مبارک بقره است. در آیات قبل صحبت درباره لزوم وصیت برای میت بود. انسان باید وصیت داشته باشد و وصیت میّت باید مورد احترام واقع شود و کسی وصیت میّت را تغییر ندهد. ﴿فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَي الَّذينَ يُبَدِّلُونَهُ﴾ تبدیل وصیت جایز نیست و وصی باید طبق وصیت نامه عمل کند. این وظیفه‌ای است که باید مورد توجه همه قرار گیرد. لکن یک مورد استثنا شده که وصیت باید اصلاح شود، در جایی که وصیت‌نامه مسیر انحرافی داشته باشد؛ یعنی وصیت‌نامه طبق حقیقت نوشته نشده باشد. مثلا وصیت کرده که ثلث اموال مرا برای ترویج فساد مصرف کنید. ترویج فساد و گناه، انحرافی و خلاف شرع است. یا وصیت کند که به یکی از فرزندانش ارث نرسد، به این بهانه که از او ناراصی است، اگر پدر یا مادر بخواهد یکی از فرزندانش را از ارث محروم کند خلاف شرع و انحرافی است و نباید به آن عمل کرد.
پنج شنبه ششم مهر ۰۲
تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/05 تقریر درس اخلاق آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/05 موضوع: جنود عقل و جهل/ایمان/توکّل برخدا
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با شکرگذاری نعمت‌های پروردگار بود. انسان باید شکرگذار نعمت‌های الهی باشد ﴿لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ﴾ شما بندگان اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می‌افزایم و اگر کفران کنید عذاب من بسیار سخت است. عذاب شدید برای کسانی است که کفران نعمت می‌کنند. ما باید شاکر نعمت‌های الهی باشیم.
پنج شنبه ششم مهر ۰۲
تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/04 تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/04 بحث ما درباره «بیمه» خواهد بود که یکی از موضوعات مبتلابه جامعه کنونی است. بیمه دارای انواعی مانند: درمانی، بازنشستگی، عمر، زلزله، شخص ثالث و .... در بیمه شخص ثالث، شما طرف اول هستید که با بیمه که شخص ثانی است، قرارداد می‌بندید که اگر تصادف کردید، بیمه، خسارت شخص ثالث (خسارت‌دیده) را بدهد. آیا اصل قرارداد بیمه شرعی است؟ در برخی موارد، افراد را مجبور می‌کنند که نوعی از بیمه را انجام دهد، آیا این کار، شرعی است یا نه؟ باید این مسأله‌ها را بررسی کنیم؛ برخی بیمه را شرعی و برخی نامشروع می‌دانند؛ زیرا غرری یا ربا است. چهارشنبه پنجم مهر ۰۲ تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/03 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/03 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معونة الظالمین» بود که کمک به ظالمان چه حکمی دارد.

این بحث سه فرع دارد: ...
سه شنبه چهارم مهر ۰۲
تقریر درس خارج اصول 1402/07/03 تقریر درس خارج اصول 1402/07/03 موضوع: مباحث الفاظ/وضع/اوامر/شکّ در سقوط أمر بفعل غير
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با این بود که آیا از روایات اصالة‌التعبدیة‌ استفاده می‌شود یا اصالة التوصلیة؟ که در سال گذشته، بحث گذشت.
آیا اطلاق أوامر پروردگار نسبت به مکلفین اقتضای مباشرت دارد یا خیر؟
مثلاً گفته می‌شود فلان کار را انجام بده، آیا این به معنای این است که خود شما این کار را انجام بدهید یا شخص دیگری هم انجام بدهد مشکلی ندارد؟
سه شنبه چهارم مهر ۰۲