menusearch
darolsaqalain.ir

شانزده

تقریر درس خارج اصول 1402/07/10 تقریر درس خارج اصول 1402/07/10 موضوع: مباحث الفاظ/وضع/اوامر/شکّ در سقوط أمر بفعل غير
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با وجوب یا عدم وجوب مباشرت در أوامر بود. أمری از مولی صادر شده است نمی‌دانیم خود شخص باید آن کار را انجام بدهد یا دیگری هم می‌تواند انجام بدهد؟
مثلاً در روایت آمده است ولد اکبر نمازهای قضای پدرفوت شده را بجا بیاورد. آیا خود ولد اکبر مباشرتاً باید قضاها را بجا بیاورد و یا نائب هم می‌تواند بگیرد؟ فرض بر این است که دلیلی هم نداریم و از آیات و روایات نتوانستیم مباشرت یا عدم مباشرت را استفاده بکنیم. اگر گفتیم مباشرت شرط است باید خود ولد اکبر آن‌ها بجا بیاورد، ولی اگر گفتیم مباشرت شرط نیست، می‌تواند نائب بگیرد.
سه شنبه ۱۱ مهر ۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/09 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/09 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «حرمت معونة الظالمین مطلقا» بود «ظلما أو تحریما أو اباحة». آیا معاونت ظالم مطلقا حرام است؛ خواه در ظلم، محرمات یا مباحات باشد. آیات و روایاتی دراین‌باره بیان شده است. ابعاد این مسأله متفاوت است؛ گاهی کمک به سلطان جائر است که بیشتر روایات ما ناظر به حرمت همین مسأله است که کمک به او مطلقا حتی در مباحات نیز حرام است. ظالم، مراتبی دارد؛ گاهی در محله یا شهری ظالم است، گاهی ظلمش زیاد و گاهی کم است. آیا به هر ظالمی چون ظالم است حتی در مباحات نیز نمی‌توان کمک کرد؟ مثلا برایش خیاطی نکنیم یا به او غذا ندهیم. در روایات حرمت کمک به سلطان جائر بیان شده اما باید در غیرسلطان نیز این حرمت اثبات شود. دوشنبه ۱۰ مهر ۲تقریر درس خارج اصول 1402/07/09 تقریر درس خارج اصول 1402/07/09 موضوع: مباحث الفاظ/وضع/اوامر/شکّ در سقوط أمر بفعل غير
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با وجوب یا عدم وجوب مباشرت در أوامر بود. آیا أوامری که از مولی برای عبد صادر می‌شود این أوامر اقتضای مباشرت دارند یا اینکه تسبیب شامل آن‌ها می‌شود؟ مثلاً اگر مولی دستور بدهد برای من آب بیاور، آیا این أمر اقتضاء می‌کند که خود انسان آب بیاورد یا اینکه شخص دیگری هم می‌تواند آن را انجام دهد؟ در روایت آمده است ولد اکبر نمازهای قضای پدر فوق شده را بجا بیاورد. آیا خود ولد اکبر مباشرتاً باید قضاهای پدرش را بجا بیاورد و یا نائب هم می‌تواند بگیرد؟ فرض بر این است که دلیلی هم نداریم و از آیات و روایات نتوانستیم مباشرت یا عدم مباشرت را استفاده بکنیم.
اگر گفتیم مباشرت شرط است باید خود ولد اکبر آن‌ها را بجا بیاورد، ولی اگر گفتیم مباشرت شرط نیست، می‌تواند نائب بگیرد تا نائب آن‌ها را بجا بیاورد.
دوشنبه ۱۰ مهر ۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/08 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/08 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «حرمت معاونت بر ظلم» بود که کمک به ظالمان حرام است.

این بحث سه فرع دارد: ...
يكشنبه ۹ مهر ۲
تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/05 تقریر درس تفسیر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/05 موضوع: تفسیر قرآن کریم /تفسیر سوره بقره /آیه 182


﴿فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ﴾

صحبت در تفسیر آیه صد و هشتاد و دوم سوره مبارک بقره است. در آیات قبل صحبت درباره لزوم وصیت برای میت بود. انسان باید وصیت داشته باشد و وصیت میّت باید مورد احترام واقع شود و کسی وصیت میّت را تغییر ندهد. ﴿فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَي الَّذينَ يُبَدِّلُونَهُ﴾ تبدیل وصیت جایز نیست و وصی باید طبق وصیت نامه عمل کند. این وظیفه‌ای است که باید مورد توجه همه قرار گیرد. لکن یک مورد استثنا شده که وصیت باید اصلاح شود، در جایی که وصیت‌نامه مسیر انحرافی داشته باشد؛ یعنی وصیت‌نامه طبق حقیقت نوشته نشده باشد. مثلا وصیت کرده که ثلث اموال مرا برای ترویج فساد مصرف کنید. ترویج فساد و گناه، انحرافی و خلاف شرع است. یا وصیت کند که به یکی از فرزندانش ارث نرسد، به این بهانه که از او ناراصی است، اگر پدر یا مادر بخواهد یکی از فرزندانش را از ارث محروم کند خلاف شرع و انحرافی است و نباید به آن عمل کرد.
پنجشنبه ۶ مهر ۲