menusearch
darolsaqalain.ir

دوازده

تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/30 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/30 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معاونة الظالمین » بود که یکی از محرمات الهی، کمک به ظلم است. کمک به ظلم در ظلم ارتکابی، صددرصد حرام است و بحثی در آن نیست. بحث دوم ما کمک به ظالم در کارهای حرام بود (اعانة الظالم في المحرمات)؛ ظالم به دیگری ظلم نمی‌کند اما شراب می‌نوشد یا قماربازی می‌کند. این صورت نیز بنا بر حرمت اعانه اثم، حرام است. در قسم سوم بودیم که دو مطلب دراین‌باره وجود دارد. اعانة الظالم في المباحات مثلا نانوا یا قصاب است و ظالم مشتری‌ او است. دراین فرض دو قسم وجود دارد:‌ دوشنبه یکم آبان ۰۲ تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/29 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/29 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معاونة الظالمین في المباحات» بود که کمک به ظالم در ظلم و محرمات، به‌یقین حرام است اما صحبت درباره این بود که آیا معاونت ظالم در مباحاتی مانند خیاطی، ساخت مسجد و ... نیز حرام است؟ صاحب حدائق رحمه‌الله معتقد است که کمک به ظالم در مباحات نیز حرام است. یکی از روایاتی که به آن استدلال کرده و سند آن صحیح است این روایت بود که در جلسه گذشته خواندیم: یکشنبه سی ام مهر ۰۲ تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/25 تقریر درس خارج فقه معاصر آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/25 خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در فقه معاصر درباره «بیمه» بود که آیا بیمه عقد صحیح شرعی است؟ برای پاسخ به این پرسش نیاز است که مقدماتی را بیان کنیم. در جلسات گذشته گفته شد که بیمه، خدمتی به دیگر برادران است. شخصی که بیمه می‌کند با گروهی هماهنگ می‌شود که اگر به یکی از این گروه، خسارتی وارد شد، سایرین کمک کرده و خسارت‌ها جبران شود؛ پس بیمه، کار خیری است. چهارشنبه بیست و ششم مهر ۰۲ تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/24 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/24 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معاونت بر ظلم» بود که کمک به ظالم در ظلم و محرمات، به‌یقین حرام است؛ معاونة الظالم في الظلم و الحرام، حرام قطعاً. اما آیا معاونت ظالم در مباحاتی مانند خیاطی، ساخت مسجد و ... نیز حرام است؟ گفتیم که مرحوم بحرانی، صاحب حدائق معتقد است که «معاونة ظالم في المباحات حرام». وی به روایاتی استدلال کرده و مدعی است که این روایات بر حرمت اعانه در مباحات دلالت می‌کند، اجتهاد شما این‌جا مشخص می‌شود که آیا چنین برداشتی از روایات درست است یا نه؟ اکثر قریب به اتفاق فقها مدعی هستند که چنین دلالتی در این روایات وجود ندارد.

سه شنبه بیست و پنجم مهر ۰۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/23 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/23 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معونة الظالمین» بود که کمک به ظالم در ظلم و محرمات، حرام است اما آیا کمک به ظالم در مباحات نیز حرام است؟ تنها کسی که قائل به حرمت شده، مرحوم بحرانی، صاحب حدائق است. مرحوم بحرانی، فقیهی است که در استنباطات خود بر روایات، بسیار تکیه می‌کند تا جایی که برخی او را اخباری دانسته‌اند. وی معتقد بود که احکام را باید از روایات به‌دست آورد و از خودمان چیزی بر آن نیافزاییم. صاحب حدائق بر این باور است که از مجموع روایات به‌دست می‌آید که در مباحات نیز نباید به ظالم کمکی کرد.

دوشنبه بیست و چهارم مهر ۰۲