menusearch
darolsaqalain.ir

چهارده

تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/16 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/16 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معونة الظالمین» بود که سه فرع داشت «معونة الظالم في ما یظلم، في ما یحرم و في ما یباح». کمک به ظالم در ظلم، به‌یقین حرام است. کمک به ظالم در عمل حرام (اعانه بر اثم) محل بحث است که برخی اعانه را جایز می‌دانند و تعاون بر اثم را حرام می‌دانند؛ تعاون مرحله‌ بالاتری از اعانه است. فرع سوم آن است که کمک به ظالم در کارهای مباح، چه حکمی دارد؟ درباره این مسأله از آیات، روایات، عقل و اجماع، استدلال داریم. بحث ما اکنون در روایات بود. از مجموع روایات تاکنون دانستیم که اعانه بر ظلم و عمل حرام، حرام است. هرچند برخی فقها، اعانه بر اثم را حرام نمی‌دانند اما ما آن را حرام می‌دانیم. دوشنبه هفدهم مهر ۰۲ تقریر درس خارج اصول 1402/07/16 تقریر درس خارج اصول 1402/07/16 موضوع: مباحث الفاظ/ وضع/ اوامر - شکّ در سقوط أمر بفعل غير


خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با وجوب مباشرت یا تسبیب در أوامر بود. مباشرت یعنی اینکه انسان خودش کاری را که از وی خواسته شده است انجام بدهد. تسبیب هم بدین معنا است که شخص برای کاری که به وی أمر شده است می‌تواند نائب بگیرد. آیا انسان می‌تواند مثلاً رمی جمرات را به نائب بسپارد؟ اگر مباشرت شرط باشد جایز نیست و اگر مباشرت شرط نباشد جایز است.

دوشنبه هفدهم مهر ۰۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/15 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/15 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معونة الظالمین» بود که یکی از محرمات، کمک به ظالم است. گفته شد که «معونة الظالم في ظلمه» به‌یقین حرام است. «معونة الظالم في مایحرم» نیز بر اساس دیدگاه کسانی که اعانه بر اثم را حرام می‌دانند، حرام است. فرع سوم، «معونة الظالم في المباحات» بود؛ کمک به ظالم در کارهای مباح، چه حکمی دارد؟ برخی با فتوای حرمت مطلق معاونة الظالم، کمک به ظالم در عمل مباح را حرام دانسته‌اند اما برخی از فقها آن را جایز می‌دانند. باید از آیات و روایات، حکم مسأله را به‌دست آورد. یکشنبه شانزدهم مهر ۰۲ تقریر درس خارج اصول 1402/07/15 تقریر درس خارج اصول 1402/07/15 موضوع: مباحث الفاظ/وضع/اوامر/شکّ در سقوط أمر به فعل غير
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با وجوب مباشرت یا تسبیب در أوامر بود. مباشرت یعنی اینکه انسان خودش کاری را که از وی خواسته شده است انجام بدهد. تسبیب هم بدین معنا است که شخص برای کاری که به وی أمر شده است می‌تواند نائب بگیرد. آیا انسان می‌تواند مثلاً رمی جمرات را به نائب بسپارد؟ اگر مباشرت شرط باشد جایز نیست و اگر مباشرت شرط نباشد جایز است.
گاهی اصل لفظی داریم، مانند اینکه خطاب به ابن المیّت آمده است که «الولد الأکبر للمیت یصلّی صلاة المیّت» نمازهای قضای میّت را ولد اکبر بجا بیاورد. اینجا اقتضای مباشرت دارد، چون اصل لفظی داریم یعنی ظاهر روایت دلالت می‌کند که ولد اکبر قضا را بجا بیاورد. از ظاهر و اطلاق روایت استفاده می‌شود که شخص باید خودش این کار را انجام بدهد، به این اصل لفظی گفته می‌شود...
یکشنبه شانزدهم مهر ۰۲
زمانبندی تحویل مقالات و موضوع مقالات سال تحصیلی 1402 - 1403 زمانبندی تحویل مقالات و موضوع مقالات سال تحصیلی 1402 - 1403 زمانبندی تحویل مقالات و موضوع مقالات سال تحصیلی 1402 - 1403 چهارشنبه دوازدهم مهر ۰۲