menusearch
darolsaqalain.ir

پانزده

تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/10 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/10 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معاونة الظالمین في المباحات» بود؛ آیا کمک به ظالم در کارهای مباح، جایز است؟ درباره کمک به سلاطین جور، روایات بسیاری وجود دارد که کوچک‌ترین کمک نیز به آن‌ها جایز نیست. روایات دلالت دارند که کمک به سلطان جائر در ظلم، کارهای حرام و مباحات، جایز نیست و حرام است اما این‌که هر ظالمی در محل، شهر یا روستایی که مرتکب ظلم می‌شود، مطلقا کمک به او حرام است بررسی می‌کردیم که آیا از ادله استفاده می‌شود؟ مثلا آیا خیاطی یا غذادادن به او حرام است؟ مراد از ظالم چیست؟‌ آیا کسی که یک بار ظلم کرده نیز مصداق عنوان ظالم است؟ مثلا ارثی را به سایر ورثه نداده است. یا ظالم به کسی گفته می‌شود که کارش ظلم است و مکرر ظلم می‌کند و معروف شده که به هر کسی ظلم می‌کند. سه شنبه یازدهم مهر ۰۲ تقریر درس خارج اصول 1402/07/10 تقریر درس خارج اصول 1402/07/10 موضوع: مباحث الفاظ/وضع/اوامر/شکّ در سقوط أمر بفعل غير
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با وجوب یا عدم وجوب مباشرت در أوامر بود. أمری از مولی صادر شده است نمی‌دانیم خود شخص باید آن کار را انجام بدهد یا دیگری هم می‌تواند انجام بدهد؟
مثلاً در روایت آمده است ولد اکبر نمازهای قضای پدرفوت شده را بجا بیاورد. آیا خود ولد اکبر مباشرتاً باید قضاها را بجا بیاورد و یا نائب هم می‌تواند بگیرد؟ فرض بر این است که دلیلی هم نداریم و از آیات و روایات نتوانستیم مباشرت یا عدم مباشرت را استفاده بکنیم. اگر گفتیم مباشرت شرط است باید خود ولد اکبر آن‌ها بجا بیاورد، ولی اگر گفتیم مباشرت شرط نیست، می‌تواند نائب بگیرد.
سه شنبه یازدهم مهر ۰۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/09 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/09 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «حرمت معونة الظالمین مطلقا» بود «ظلما أو تحریما أو اباحة». آیا معاونت ظالم مطلقا حرام است؛ خواه در ظلم، محرمات یا مباحات باشد. آیات و روایاتی دراین‌باره بیان شده است. ابعاد این مسأله متفاوت است؛ گاهی کمک به سلطان جائر است که بیشتر روایات ما ناظر به حرمت همین مسأله است که کمک به او مطلقا حتی در مباحات نیز حرام است. ظالم، مراتبی دارد؛ گاهی در محله یا شهری ظالم است، گاهی ظلمش زیاد و گاهی کم است. آیا به هر ظالمی چون ظالم است حتی در مباحات نیز نمی‌توان کمک کرد؟ مثلا برایش خیاطی نکنیم یا به او غذا ندهیم. در روایات حرمت کمک به سلطان جائر بیان شده اما باید در غیرسلطان نیز این حرمت اثبات شود. دوشنبه دهم مهر ۰۲ تقریر درس خارج اصول 1402/07/09 تقریر درس خارج اصول 1402/07/09 موضوع: مباحث الفاظ/وضع/اوامر/شکّ در سقوط أمر بفعل غير
خلاصه جلسه گذشته: صحبت در رابطه با وجوب یا عدم وجوب مباشرت در أوامر بود. آیا أوامری که از مولی برای عبد صادر می‌شود این أوامر اقتضای مباشرت دارند یا اینکه تسبیب شامل آن‌ها می‌شود؟ مثلاً اگر مولی دستور بدهد برای من آب بیاور، آیا این أمر اقتضاء می‌کند که خود انسان آب بیاورد یا اینکه شخص دیگری هم می‌تواند آن را انجام دهد؟ در روایت آمده است ولد اکبر نمازهای قضای پدر فوق شده را بجا بیاورد. آیا خود ولد اکبر مباشرتاً باید قضاهای پدرش را بجا بیاورد و یا نائب هم می‌تواند بگیرد؟ فرض بر این است که دلیلی هم نداریم و از آیات و روایات نتوانستیم مباشرت یا عدم مباشرت را استفاده بکنیم.
اگر گفتیم مباشرت شرط است باید خود ولد اکبر آن‌ها را بجا بیاورد، ولی اگر گفتیم مباشرت شرط نیست، می‌تواند نائب بگیرد تا نائب آن‌ها را بجا بیاورد.
دوشنبه دهم مهر ۰۲
تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/08 تقریر درس خارج فقه آیت الله فقیهی مورخ 1402/07/08 خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «حرمت معاونت بر ظلم» بود که کمک به ظالمان حرام است.

این بحث سه فرع دارد: ...
یکشنبه نهم مهر ۰۲